zaterdag 16 januari 2016

Boekrecensie over 'Black'

Ik vertelde jullie hier eerder al dat ik 'Black' van Dirk Bracke aan het lezen was. Intussen heb ik dit spannende verhaal uitgelezen en is het dus tijd voor een eindbeoordeling.


Gegevens

Uitgegeven in 2006 - Davidsfonds Uitgeverij nv
Omslagontwerp: Sin Aerts
Vormgeving binnenwerk: Peer de Maeyer
Aantal pagina's: 197
ISBN: 90 5908 198 6
NUR 285 ( = fictie 15+)

Flaptekst

Sinds ze met The Black Bronx optrekt, heeft Mavela een veel opwindender leven. Gedaan met school en braaf studeren. Bij de jeugdbende van X vindt ze een nieuwe thuis. Ze staat er niet echt bij stil dat haar nieuwe vrienden een slechte reputatie hebben. Voor ze het goed en wel beseft, doet Mavela mee met hun 'spelletjes': vandalenstreken, diefstallen, vechtpartijen... Elke dag opnieuw terroriseren ze samen de stad.

'Ik zou liever hebben dat je niet meer met The Black Bronx omgaat.' Mavela drukte haar voorhoofd tegen zijn voorhoofd. 'Ik hoor bij hen', zei ze eenvoudig. 'Of ik dat nu wil of niet.'

Mavela ontmoet Marwan. Hij overdondert haar. Kan ze echt zo verliefd worden? Op iemand van een andere bende? Ze weet wat haar te wachten staat als de leden van The Black Bronx dit ontdekken...

Mijn mening (++)

Zoals ik eerder in mijn 'eerste mening' al vertelde, was ik nooit echt grote fan van Dirk Bracke. Dat dit boek me nu juist wel aangegrepen heeft, is een verklaring waarom ik dit verhaal twee plusjes geef. Wellicht las ik de boeken te vroeg en was ik misschien nog te jong om de boodschap te begrijpen. Ofwel is Black gewoon een van de beste boeken van Bracke. Ik geef de andere boeken zeker nog eens een nieuwe kans.

Black sleept je alvast mee van begin tot einde en zelfs na het omdraaien van de laatste bladzijde zit het verhaal nog een tijdje in je hoofd. Er is een vervolg op dit boek en ik ben er dan ook vrij zeker van dat Back heel snel in mijn 'buit van de bieb' terug te vinden zal zijn :). Het verhaal over twee verliefde pubers komt heel echt over en alles wordt ook puur en rauw geschetst. Soms wreed, dat wel, maar nooit over the top zodat het boek naar mijn aanvoelen nu wel echt overkomt (in tegenstelling tot de boeken van Bracke die ik vroeger las). Echt een boek met een krachtige boodschap en een puur verhaal over de straatbendes in Brussel.


Kort samengevat:
+
makkelijke taal, duidelijk verhaal, toch hier en daar wat romantiek, hoofdpersonages goed uitgewerkt
-
ik kan er eigenlijk geen enkele bedenken


Bron:
* http://www.dirkbracke.davidsfonds.be/boeken/detail.phtml?id=13

Geen opmerkingen:

Een reactie posten