vrijdag 8 januari 2016

Black, het boek!

Als ik een non-fictie boek lees, gebeurt het nogal vaak dat ik dat afwissel met een ander verhaal. Zo'n boeken zijn volgens mij immers makkelijker aan de kant te leggen. Daarom lees ik naast 365 nachten (waar ik jullie hier al mijn eerste mening over gaf) nu ook Black, het boek van Dirk Bracke.

Net voor de kerstvakantie was ik bezig over de film van El Arbi en Fallah en mijn collega vertelde me dat zij het boek van Bracke in haar bezit had. Omdat ze weet dat ik naast film ook erg van boeken hou, leende ze het mij uit.

Mijn eerste (ongezouten) mening

Ik heb nu al enkele hoofdstukken gelezen en ik moet zeggen dat het verhaal me wel bevalt. Ik ben nooit een heel grote fan van Bracke geweest en ik denk dat ik daar eerder een uitzondering op de regel mee ben. Ik had vroeger altijd het gevoel dat Bracke een grens overschreed, dat hij net altijd ietsje te veel gaf in zijn boeken. Deze uitleg klinkt misschien wat flauw, maar terwijl hij zijn verhalen zo echt wilde laten zijn, raakte hij me kwijt. Wellicht ligt meneer Dirk daar niet wakker van, maar kom. Ik geef zo graag mijn mening :).

Ik begon dus eerder afwachtend aan het boek, maar ik moet zeggen dat hij me voorlopig wel mee heeft! Misschien was ik vroeger gewoon nog niet volwassen genoeg om zijn boeken te lezen en geniet ik er nu op mijn huidige leeftijd meer van. Daarom geef ik de andere boeken van Bracke misschien ooit wel nog eens een kans.

Korte inhoud

Black handelt over een zwart meisje dat in het Brusselse school loopt, maar in het metrostation haar neef die ze al jaren niet meer gezien heeft terug ontmoet. Hij blijkt een lid van 'The Black Bronx' te zijn en in een paar weken wordt Marie-Evelyne helemaal ingepalmd door de bende. Ze gaat zich anders kleden, heeft op een heel korte tijd seks met verschillende jongens én ze gaat niet meer naar school. Haar ouders hebben steeds minder vat op haar en ze belandt zelfs bij de politie.


Bron:
* http://www.dirkbracke.davidsfonds.be/boeken/detail.phtml?id=13

Geen opmerkingen:

Een reactie posten