dinsdag 1 november 2016

'De vrouw in de kooi' las ik alsnog uit!

Een hele tijd geleden schreef ik hier al mijn eerste mening over 'De vrouw in de kooi' en ik gaf toen ook aan dat het niet geheel mijn ding was. Ik raakte er niet zo makkelijk doorheen, ik kon me moeilijk vastbijten in het verhaal. Mijn vriend zei echter dat ik vol moest houden en dat deed ik ook. Ik las het boek een hele tijd geleden uit en ik had er zelfs mijn eindbeoordeling al over geschreven. Alleen trok mijn vriend er na 15 jaar de stekker uit en stortte mijn wereld helemaal in. Maanden heb ik geen boek aangeraakt én verwaarloosde ik dit plekje hier verschrikkelijk, maar we krabbelen recht en posten vandaag sinds lang nog eens een eindbeoordeling. Zij het serieus na datum, maar daarom nog niet gedateerd ;).

Gegevens

Oorspronkelijke titel: Kvinden i buret
Uitgegeven in 2010
Uitgeverij: Prometheus
Omslagontwerp: Dog & Pony
Foto omslag: Getty Images
Foto auteur: Jörg Casteren
Aantal pagina's: 382
ISBN: 978 90 446 1597 5


Flaptekst

Op een prachtige winterdag verdwijnt de jonge linkse politica Merete Lynggaard zonder een spoor achter te laten. De media duiken op het verhaal en suggereren van alles: van moord en zelfmoord tot een geplande vrijwillige verdwijning. De politie wordt gesommeerd de vermissing grootscheeps te onderzoeken, maar Merete is van de aardbodem verdwenen.

Brigadier Carl Morck, hoofd van de afdeling 'onopgeloste zaken' Q, forceert na enkele jaren een grote doorbraak in het onderzoek. Samen met zijn assistent Assad is hij een roekeloze crimineel op het spoor die wordt gedreven door haat. Wraak blijkt een cruciale factor in de krankzinnige plot.

Mijn beoordeling (++/+++)

(Schreef ik maanden geleden...) Wat een goed boek! Ik denk dat het echt een van de toppers van 2016 wordt. Het jaar is nog lang, maar toch. Hij is een goede kanshebber om in mijn top vijf te belanden. In het begin was het misschien nog moeilijk om te volgen, maar op den duur vind je het zodanig spannend dat je alleen nog wil verder lezen. 'De vrouw in de kooi' heeft me eigenlijk na een vijftigtal bladzijden op geen enkel moment nog los gelaten. En is dat niet wat we allemaal van een boektopper verwachten?! Ik hoop dus heel erg snel tijd te vinden voor het volgende boek in deze Serie Q van Jussi Adler-Olsen en ook over dit verhaal zal ik hier wellicht uitgebreid verslag uitbrengen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten