zaterdag 5 maart 2016

Buit van de bieb #3

Ik was hier de laatste tijd vooral bezig met het lezen van kinderboeken (voor mijn klasbibliotheek) en daarom heb ik dit webstekje wat verwaarloosd. Sorry daarvoor ;). Ik trek dat de komende dagen weer helemaal recht. Er staan al een tiental artikels op jullie te wachten, maar dat zijn allemaal verslagen over boeken voor 7-8-jarigen. Omdat ik een heel divers publiek wil aanspreken, wil ik die natuurlijk graag doorspekken met wat ander materiaal zodat het niet te eenzijdig wordt.

Daarom breng ik vandaag eerst nog eens verslag uit over mijn Buit van de bieb. Ik weet het, ik heb nog niets over de boeken van de vorige keer verteld, maar dat komt zeker nog! Normaal gezien ga ik niet zo snel terug naar de bieb, maar er zat een boete aan te komen en die wilde ik vermijden. Het was eigenlijk de bedoeling om gewoon een boek binnen te brengen en vooral niet te gaan neuzen tussen de rekken, maar het is sterker dan mezelf :).

Bij deze een kleine buit, maar daarom niet minder interessant!

* Overspel van Tatiana de Rosnay

Ik las in het verleden al een aantal boeken van deze schrijfster en ik genoot er echt keer op keer van. Ik zou ze dan ook graag hier op mijn nieuwe blog nog eens aankaarten, te beginnen met een boek van de Rosnay dat ik nog niet eerder las.


Flaptekst: 
Hélène is een voorbeeldige echtgenote, een perfecte vrouw. Tot ze op een zomerse dag in een impulsieve bui ingaat op de avances van een vreemdeling. Hélènes overspel eindigt in een nachtmerrie wanneer haar minnaar in bed een hartaanval krijgt. Ze vlucht het huis uit en besluit deze misstap direct te vergeten en er nooit met iemand over te praten. Maar nog diezelfde avond komt ze erachter dat ze haar handtas in zijn appartement heeft laten staan. Geconfronteerd met een duivels dilemma gaat Hélène tot het uiterste om de waarheid te verhullen.

* Herboren - Wat u (nog) niet zag op Televisie

Eind december 1995 - ik was toen net 12 jaar - werd de eerste aflevering van Thuis op Eén (wat toen nog TV 1 heette) getoond. Samen met mijn mama miste ik geen aflevering. Sinds ik niet meer thuis woon, kijkt mijn moetie niet meer, maar ik ben de reeks altijd blijven volgen. Ik ben nochtans geen seriemadam, maar Thuis kan ik echt niet laten :).


Flaptekst: 
Het leven van Franky Bomans lijkt perfect: hij begint met zijn echtgenoot Tibo aan een nieuw avontuur in Amerika. Zijn moeder Simonne en grootmoeder Yvette zijn dol op hen, en zelfs zijn vader Frank heeft hem na zijn outing terug in z'n armen gesloten. Maar waarom voelt Franky zich dan niet gelukkig?

Ver weg van zijn familie en vrienden begint Franky aan een zoektocht naar zichzelf. Tot die ene vraag zijn hele wereld op zijn kop zet: is hij in het verkeerde lichaam geboren? Wil hij niet liever een vrouw zijn? Franky beseft dat hij deze ingrijpende & verwarrende periode niet alleen kan doorstaan. Hij doet beroep op enkele oude bekenden om hem bij te staan. Maar niet iedereen reageert even enthousiast...

Franky zet door en wordt herboren als Kaat.

* nooit meer bang zijn - Het verhaal van Yazan, een oorlogsvluchteling in België van Karen De Becker


Flaptekst:
Oorlogsvluchtelingen zijn mensen zoals u en ik. Veel vaker worden ze beschouwd als nummers of - nog erger - als profiteurs. Nochtans zijn het meestal heel normale mensen die op zoek gaan naar vrede, geluk en een betere toekomst.

Een van hen is Yazan, een jonge twintiger uit Syrië, intelligent, goedlachs en doodgewoon. Hij kende tot voor kort een zorgeloos bestaan als student in Aleppo waar hij opgroeide in de schoot van een welgestelde, liefdevolle familie. Tot de revolutie in zijn land uitmondde in een bloedige burgeroorlog. Wat volgde was een vlucht voor het geweld en een zoektocht naar een menswaardig bestaan. Een hallucinante tocht die via Turkije, Griekenland, Italië en Zweden halt hield in België waar hij hoopt op een nieuw leven zonder angst.

Het tragische, maar tegelijk ook hartverwarmende verhaal van Yazan is het verhaal van zoveel vluchtelingen. Het zal u niet onberoerd laten.


* Sterker dan ooit van Brené Brown


Flaptekst:
Brené Brown heeft vele mensen geraakt met haar stellingen over moed, imperfectie, schaamte en goed genoeg zijn. Haar werk legt een diepe waarheid bloot: je kwetsbaar opstellen - de bereidheid om ervoor te gaan en jezelf te laten zien - is de enige weg naar meer liefde, erbij horen, creativiteit en vreugde. Het is alleen niet altijd gemakkelijk om een moedig leven te leiden. En het is onvermijdelijk dat we uiteindelijk zullen struikelen.
Hoe groot het probleem of de situatie ook is, sterk weer opstaan na een val is dé manier waarop we in de praktijk brengen om met hart en ziel te leven. Dat proces, schrijft Brené, leert ons het meeste over wie we zijn.


Bronnen:
* https://www.bol.com/nl/p/overspel/9200000025876599/
* http://www.suprabazar.be/shop/overige/22760634-herboren-wat-u-nog-niet-zag-op-tv.html
* https://www.standaardboekhandel.be/seo/nl/boeken/algemeen/9789089316028/karen-de-becker-yazan-rajab/nooit-meer-bang-zijn
* https://www.bol.com/nl/p/sterker-dan-ooit/9200000036078841/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten