zaterdag 9 januari 2016

Vijf minuten voor jezelf, intro deel 2!

Een paar dagen terug wilde ik jullie iets vertellen over het boek Vijf minuten voor jezelf met de ander van Jeffrey Brantley & Wendy Millstine. Toen maakte ik er een zodanig lange intro van dat ik mijn postje afbrak en beloofde om tot bij jullie terug te komen.

Wel, bij deze heb ik me al een heel klein beetje in het boekje verdiept. Vorige woensdag vertelde ik er meteen bij dat ik de flaptekst en de info rond het boek wat zweverig vond en ik moet zeggen dat de taal inderdaad wel wat romantisch en ouderwets klinkt. Toch denk ik dat er vele waarheden in dit boekje zullen verschijnen. Waarheden die ik misschien al kende, maar niet meer in mijn bovenste lade lagen. Het lijkt me interessant om ze even van onder het stof te halen. Het kan jezelf en je gezin en familie maar ten goede komen.

Een reeks boeken


Naast Vijf minuten voor jezelf met de ander schreven Brandtley en Millstine ook al drie andere boeken in dezelfde trend:
* Vijf minuten voor jezelf
* Vijf minuten voor jezelf na een lange dag
* Vijf minuten voor jezelf in werktijd
In die titels kan ik me al vinden. Wie wil er nu niet even rust voor zichzelf en wie heeft het eens niet kwaad na een alleszeggende (en energierovende) werkdag?

Maar voor ik weer ga uitweiden over van alles en nog wat, wil ik het gewoon over het boek dat nu voor me ligt hebben :).

Algemene tips

In de intro heeft men het over vriendelijk en niet-beoordelend te zijn en ik moet zeggen dat ik mezelf dat al vaak heb ingeprent. Dagelijks kan ik me wel aan iets ergeren. Is het niet aan een kind op school, dan is het aan een collega, een onvriendelijke passant of iemand die thuis zijn vuile sokken naast het bed laat slingeren. Toch weet ik dat dit je helemaal niet gelukkiger maakt. Zo'n dingen moet ik afleren. Het levert niets op (al kan het uiteraard soms opluchten). Stoom aflaten kan, maar mag niet te bovenhand nemen, daar ben ik van overtuigd.

Laat je niet leven! Iedereen weet dat en toch trappen we er telkens weer met onze open ogen in. Hoe vaak kruipen we ons bed niet in en denken we: hoe hou ik dit tempo in godsnaam vol? Ook al is het maar een kwartiertje, gun jezelf wat rust. Dat komt niet alleen jezelf, maar ook je gezin, je familie en vriendenkring ten goede. Ik neem me dan ook voor om niet meer zo vaak te zeggen: 'dat gaat niet, ik heb geen tijd' :).

Stel doelen en jaag ze na. Een paar jaar terug moesten we ons levensmotto opschrijven toen we met een groep vrienden op weekend vertrokken. Het was de bedoeling om dan later - tijdens een soort quiz - te bepalen welke spreuk bij wie paste. Ik had toen 'Leven is dromen najagen' opgeschreven en deze zin werd al heel snel bij mijn naam geplaatst. De laatste jaren heb ik heel veel plannen en doelen gesteld en ik probeer die echt ook na te streven. Binnen bepaalde thema's lukt me dat erg goed, andere blijven dan weer aanmodderen. Het leven is de koe bij de horens vatten, niet meer dan dat want onthou dat uitstellen meestal niet de juiste keuze is. Zie het niet te groots en begin gerust bij iets heel erg kleins, maar het zal je de smaak doen te pakken krijgen. Echt waar! Eens je een doel hebt bereikt, krijg je een kick en heb je alleen maar meer zin om er tegenaan te gaan. Hier wil ik wel ook bij zeggen dat je goed in je vel moet zitten. Dan ben je zo veel productiever. Dus maak dat eerst in orde voor je echt aan de slag gaat (al is dat in sommige gevallen misschien makkelijker gezegd dan gedaan).

Vervolg

Wat nu volgt in het boek zijn verschillende meditaties die slechts vijf minuten (per dag of per week) in beslag nemen. Uiteraard is het de bedoeling om de oefeningen door te nemen en er hier verslag van uit te brengen. Ik hou jullie op de hoogte!

In het boek stellen ze trouwens de volgende verwachtingen:
* Je vindt manieren om je hart open te stellen en te verwarmen
* Je ervaart wat het betekent om je gevoelens van liefde te voeden, te beschermen en te verdiepen
* Je ontdekt methodes om beter om te gaan met de uitdagingen en spanningen waarvoor je relaties je stellen
* Je krijgt de kans je plek te vinden in het grotere levensweb

Bron:
* Het boek 'Vijf minuten voor jezelf met de ander'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten