donderdag 21 januari 2016

Naast mustreads nu ook mustsees :)

Boeken zullen hier wellicht meer aan bod komen dan films, maar het hoeft niet altijd evenwichtig verdeeld te zijn. Ik lees immers meer en ik probeer me er echt aan te houden om dit elke avond te doen. Het komt mijn nachtrust ten goede, als ik het juiste boek kies tenminste :).

Maar zoals ik een aantal rubrieken rond boeken heb, probeer ik er ook een paar rond films uit de grond te stampen. Daarom wil ik naast de Mustreads de Mustsees invoeren. Het is niet de bedoeling om hierbij een hele uiteenzetting te geven, ik wil gewoon enkele films die ik tegenkom aankaarten. Op die manier leg ik ook een lijstje met verschillende soorten genres aan en leer ik er stilaan ook iets meer over. Uiteraard is het ook de bedoeling om deze verzameling op een tabblad bij te houden (onder 'Wat ik nog wil zien').

De eerste film binnen deze rubriek is 'Problemski Hotel'. Het thema van deze prent kan niet actueler zijn en ik wist ook helemaal niet dat er een boek met deze titel bestond. We hebben vandaag dus alweer heel wat bijgeleerd :).

Het boek

Dimitri Verhulst bracht in 2003 het boek 'Problemski Hotel' uit. Hij verzamelde een aantal verhalen uit een asielzoekerscentrum en bundelde ze in een rauw en scherp werk dat op het net heel wat lovende kritieken kreeg.

Verhulst beschrijft van binnenuit de wrange werkelijkheid in een Vlaams asielzoekerscentrum. Hij laat mensen zien wier dagen en dromen doordrenkt zijn van doorstane gruwelen; de onderlinge spanningen tussen verschillende bevolkingsgroepen, de vernederende omstandigheden in het centrum, de contacten met mensensmokkelaars en de uitzichtloze ontsnappingspogingen. Problemski Hotel is een roman die de wrange werkelijkheid zo dicht benadert dat het de lezer onder de huid raakt.
(bron: Bol.com)

Algemene gegevens film

Regisseur: Manu Riche
Producent: Emmy Oost
Scenario: Manu Riche en Steve Hawes (gebaseerd op het boek van Dimitri Verhulst)
Montage: Michèle Hubinon
Geluid: Ranko Paukovic
Taal: Engels
Duur: 110 minuten

Korte inhoud film

Het hele verhaal draait rond de vluchteling Bipul. Hij is wat op de dool, maar ziet het leven weer helemaal zitten als hij op een dag Lidia ontmoet. In het boek kom je eerst iets meer te weten over Bipul in zijn thuisland Ethiopië, in de film focust Riche zich dan weer op zijn verblijf in het asielcentrum. In het boek is Bipul een fotograaf, maar dat komt niet terug in de prent. Het verhaal begint voor Riche bij het moment dat twee jonge meisjes in het asielzoekerscentrum binnen komen. Er gebeurt iets met hem.

Acteurs

Voor de film 'Problemski Hotel' is er bewust gekozen voor een mengeling van bekende en minder bekende acteurs. De hoofdrollen worden door nobele onbekenden Tarek Halaby (Bipul) en Evgenia Brendes (Lidia) gespeeld, terwijl er ook bijrollen voor Marijke Pinoy en Josse De Pauw zijn. Tarek Halaby is een danser met Palestijnse roots, Evgenia Brendes is een Vlaamse actrice met Russische roots.

Tarek Halaby


Ander werk van Riche

Eigenlijk maakte Manu Riche vroeger vooral documentaires, maar stapte onlangs over naar film (al noemt hij het zelf geen overstap). Problemski Hotel is Riche zijn eerste fictiefilm.
* Baudouin I (2001)
* Tempo of a Restless Soul (2009)
* Can a Man Change the City (2010)
* Snake Dance (2012) 



Bronnen:
* http://www.bol.com/nl/p/problemski-hotel/1001004004936717/
* http://www.filmfestival.be/nl/2015/problemski-hotel/15-1228
* http://www.supercalifragilistic.be/interviews/op-de-set-van-problemski-hotel/



Geen opmerkingen:

Een reactie posten