vrijdag 15 januari 2016

Mustreads - aflevering 2

Vorige week vrijdag zat ik na school met een collega samen om het een en ander rond lezen door te nemen. Dan bedoel ik niet wat we voor het ogenblik op ons nachtkastje liggen hebben, maar wel degelijk hoe we onze leesactiviteit voor het tweede en vijfde leerjaar opnieuw vorm willen geven. Op onze school wordt aan tandemlezen gedaan en daarbij willen we de kinderen zo veel mogelijk prikkelen om hen op allerlei uiteenlopende manieren aan te zetten om te lezen. We willen ze warm maken, we willen hen laten inzien dat lezen meer is dan een boekje bij de hand nemen. Wil je hier meer details over weten, dan verwijs ik je graag door naar mijn onderwijsblogje Gietjes Corner. Daar kun je al heel wat over lezen met kinderen vinden en in de toekomst vertel ik er zeker nog veel meer over. Zo laten wij hen moppen lezen, maar ook spelregels tijdens een gezelschapsspel, doen we aan toneellezen en schuiven we tongtwisters onder hun neus. Echt heel erg fijn om te zien hoe zelfs 'niet-lezers' lezen toch heel erg leuk vinden :).

Maar oké, alweer een lange intro terwijl ik eigenlijk nog geen enkele mustread heb aangeboden. Neem het me alstublieft niet kwalijk, naast lezen is schrijven immers ook een serieuze passie van mij (en ik moet toegeven dat ik er nog een paar andere heb) :).

Terwijl we dus samen zaten om het over de kinderen en hun activiteiten te hebben, belandden we uiteindelijk toch bij ons nachtkastje. Els gaf me een paar titels door en uiteraard wil ik ook eens van die boeken proeven. Twee nieuwe auteurs, dan begint het bij mij steevast te kriebelen om heel binnenkort eens terug naar de bieb te trekken.

Arthur Japin - De overgave

Korte inhoud:
Texas 1836 - Een groep jonge Comanche-indianen overvalt het fort van de pioniersfamilie Parker. Granny, de moeder van het gezin, wordt mishandeld. Haar man, dochter en schoonzoon worden voor haar ogen gedood en haar kinderen en kleinkinderen worden ontvoerd. De vrouw overleeft het ondraaglijke op pure wilskracht.

Voortaan kent haar leven nog maar één doel: de ontvoerde kinderen terugvinden. 'Een mens is nu eenmaal niet gebouwd om op te geven.' In haar gevecht om haar kinderen en kleinkinderen leert granny uiteindelijk het machtigste wapen te hanteren: vergeving.

Algemene gegevens:
* Publicatiedatum: 2007
* ISBN: 9789029565295
* Pagina's: 366
* Uitgever: Singel Uitgeverijen

Andere boeken van Arthur Japin:
(Deze lijst is niet volledig omdat mijn mustreadlijst anders weer te snel veel te lang zou worden. Daarom pikte ik er enkele boeken uit. Uiteraard kan het zijn dat ik er in de toekomst nog enkele aan toevoeg als ik er eerst een aantal heb gelezen.)
* Een schitterend gebrek
* Het lied van de moeder
* Maar buiten is het feest
* De man van je leven
* De gevleugelde

Mening voor het lezen:
Het is een boek dat ik anders misschien niet ter hand zou nemen. Op zich spreken verhalen rond indianen me wel aan, maar het is geen cover die ik meteen uit de rekken van de bieb zou halen. Daarnaast is de korte inhoud niet helemaal mijn ding. Ik kan je niet precies zeggen waarom, maar meestal borrelt er bij het lezen van een flaptekst wel een gevoel op. Als die dan achteraf juist blijkt te zijn, dat laat ik in het midden.


Kris Van Steenberghe - Woesten

Korte inhoud:
De negentiende eeuw loopt ten einde. Elisabeth, dochter van de smid, treedt in de echt met de jonge arts Guillaume Duponselle. Het zal geen gelukkig huwelijk worden. Als Elisabeth acht maanden later van een tweeling bevalt, blijkt de eerstgeborene een prachtige zoon, Valentijn. Het tweede kind is zo mismaakt dat Guillaume weigert hem een naam te geven. Toch blijft Nameloos in leven. Omdat hij vader en dorpelingen doet huiveren, gaat Nameloos gesluierd door het leven. Dan doet de Eerste Wereldoorlog zijn intrede. Woesten vertelt een broeierig verhaal vol dorpsgefluister. Voor allen pakt de toekomst anders uit dan verwacht. 

Algemene gegevens:
* Publicatiedatum: 2013
* ISBN: 9789057596018
* Pagina's: 382
* Uitgever: Uitgeverij Podium P.V.


Bronnen:
* http://www.goodreads.com/book/show/2138127.De_overgave
* http://www.bol.com/nl/p/de-overgave/1001004005043531/?country=BE
* http://www.theoria.be/activiteit/kris-van-steenberge-woesten

2 opmerkingen:

  1. "Woesten" is een echte aanrader! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zag intussen dat je ook al Japin hebt gelezen ;). Er zijn gewoon te veel boeken voor te weinig tijd :).

      Verwijderen