zaterdag 23 januari 2016

Avatar, een topfilm!

Wat is er nu leuker dan een drukke week vol vergaderingen, actieve kinderen in de klas en haastige gesprekken tussendoor af te ronden met een heerlijk warm bad (mét boek) en een film waarvan je weet dat het een schot in de roos is? Ik kom er alleszins helemaal van tot rust! Daarom plande ik vorige week vrijdag een gezellige filmavond met mijn wederhelft.

Hierover zou ik nu nog een alinea of drie kunnen uitweiden, maar ik bespaar jullie de details. Ik had ze wel al degelijk geschreven (die lappen tekst), maar wat is die delete toets toch handig :). Ik heb er geen idee van of mijn lezers een boodschap hebben aan die ellenlange intro's, dus bij deze laat ik ze gewoon weg. Al wordt het dan misschien een tikkeltje onpersoonlijk en kan dat wel voor een persoonlijke blog?

Misschien probeer ik het dus nog met twee alinea’s in plaats van de volle drie... :).
Zo’n avond inplannen is hier al niet zo evident, maar dan is de gepaste film kiezen nog een tikkeltje moeilijker. Van veel dingen hebben we dezelfde smaak, maar niet altijd wat films betreft. Ik hou eigenlijk van heel wat genres, maar Pieter heeft een hekel aan welbepaalde prenten. Zo vindt hij waargebeurde verhalen meestal wat klef en heeft hij ook geen boodschap aan van die romantische plakkers. Ik kan hem wel begrijpen, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat ik net wel van die genres hou.



Maar de keuze was deze keer eigenlijk niet zo moeilijk. VTM zond op die avond Avatar uit en laat fantasy nu net een genre zijn waar we allebei van houden. Ik moet zeggen dat ik vroeger nooit zo’n film zou meepikken. Iets wat niet echt kon, daar keek ik gewoon niet naar. Maar ach, wat heeft die wederhelft me hier al allemaal bijgebracht?! Dus sinds we vijftien jaar terug heel erg verliefd op elkaar werden, liet ik me ook af en toe eens wat beïnvloeden. Heel af en toe hé ;).
Dit gezegd zijnde, ben ik helemaal klaar voor mijn filmverslag! Ik hoop dat jullie er ook nog zijn :).
Avatar dus, daar probeer ik me nu op te concentreren en ik zal vooral geen persoonlijke zijweggetjes meer inslaan. We zijn vertrokken voor een no-nonsens-recensie!

Algemene gegevens

Regie: James Cameron
Producent: James Cameron - Jon Landau
Scenario: James Cameron
Speelduur: 162 minuten
Première: 2009
Taal: Engels

Muziek

De muziek in de film is van de hand van James Horner. In onderstaande video van Youtube hoor je een mix van heel wat liedjes die in de prent gebruikt worden. Geniet!


James Horner werd in 1953 in Los Angeles geboren en werd al op jonge leeftijd door de muziekmicrobe gebeten. Daarna componeerde hij een indrukwekkend arsenaal filmmuziek bij elkaar.
Ook in het verleden werkte hij al samen met regisseur Cameron en dit voor Aliens en de kaskraker Titanic. Samen scheerden ze hoge toppen want de prijzen vielen ook voor Titanic met bakken uit de lucht. Horner ontving twee Oscars voor Titanic: die voor beste song en beste muziek. 



Maar er zijn wellicht nog heel wat andere meesterwerken die je van deze man kent. Hij componeerde immers ook nog voor de volgende films:
* Legends of the Fall
* The Mask of Zorro
* The Legend of Zorro
* Braveheart
* Apollo 13
* A beautiful mind

Jammer genoeg zal Horner ons in de toekomst niet meer kunnen verwennen met zijn prachtige muziek want de componist liet vorig jaar het leven in een tragisch ongeval met zijn privévliegtuig.

Het verhaal


De tweelingbroer van Jake Sully werkt mee aan een wetenschappelijk experiment op de planeet Pandora. Hij wil samen met enkele andere onderzoekers de wereld van de Na'vi - de plaatselijke bevolking - ontdekken en beter begrijpen. Hij sterft echter waardoor oud-marinier Jake opgeroepen wordt. Alleen hij kan de Avatar van zijn broer nog gebruiken. Dit is immers een transformatie tussen de mens en de Na'vi. Alleen op die manier kan iemand uit de gewone wereld integreren bij de blauwe wezens.

Jake moet zich infiltreren om de Na'vi aan te moedigen te verhuizen. Zij wonen immers op een heel kostbare plaats en dit om een compleet andere reden dan dat de Na'vi zelf denkt. Zij zien hun wereld als heel kostbaar en ze gaan zowel met dieren als planten heel zorgzaam om. Ze luisteren naar de bomen en doden zo weinig mogelijk. Na'vi willen immers in harmonie leven. 
Ze wonen echter ook op grond waar massa's van het mineraal unobtanium in verborgen zit en dit is natuurlijk de hoofdreden waarom de mens op Pandora is neergestreken. Naast het wetenschappelijk onderzoek onder leiding van Grace Augustine, wil de corrupte kolonel Miles Quaritch hier miljoenen verdienen.

Voor Jake loopt het echter helemaal anders. Hij leert de gedreven Neytiri kennen en voelt zich veel beter bij de Na'vi dan in zijn gewone leven. Uiteindelijk worden de twee zelfs verliefd en wordt Jake als echte Na'vi aanvaard. Dat is echter buiten kolonel Miles gerekend. Hij wil koste wat kost de unobtanium mee naar huis nemen en zet een verwoestende aanval in. Het rijk van de Na'vi lijkt niet op te kunnen tornen tegen deze machtsontplooiing...

De acteurs

Jake Sully wordt gespeeld door Sam(uel) Worthington. Hij is een Australisch acteur en speelde ook mee in Terminator Salvation uit 2009. Ook in de remake van Clash of the Titans was hij te zien. 


Zoe Saldana speelt Neytiri en dus de geliefde van Jake Sully. Je kent ze misschien ook als Uhura in de Star Trek- films en ze kreeg ook een rol in Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl.


Sigourney Weaver speelt de wetenschapster Grace Augustine. Ze speelde eerder al in een film van Cameron en dit in Aliens. Weaver was ook te zien in Gorillas in the Mist: The Story of Dian Fossey


Andere rollen:
Joel Moore als Norm Spellman: een wetenschapper die eerder al met de broer van Jake samenwerkte. Hij staat aan de kant van de Na'vi en wil alleen maar weten hoe dit volk leeft. Hij wil niets met de jacht op de unobtanium te maken hebben en staat Jake dan ook zo lang mogelijk bij.
*Michelle Rodriguez als Trudy Chacon: zij is een lid van het leger van kolonel Miles, maar ze heeft een geweten en beslist mee te vechten met de Na'vi, tegen de mens.
* CCH Pounder als Mo'at: zij is de moeder van Neytiri en ook de leider van het Omaticaya-volk.
* Wes Studi als Eytukan: hij is de vader van Neytiri en dus de man van Mo'at. Hij heeft Neytiri de opdracht om Jake Sully op te leiden en hem alle gewoontes van het Na'vi-volk aan te leren.
* Laz Alonso als Tsu'tey: hij vertrouwt Jake Sully niet en hij heeft het er ook moeilijk mee dat Jake zoveel met Neytiri optrekt. Eigenlijk is hij verliefd op haar en vindt het dan ook heel jammer dat ze voor Jake kiest.
* Stephen Lang als Kolonel Miles Quaritch: hij is maar op één ding uit en dat is rijk worden met het opgraven van de unobtanium. Hij heeft helemaal geen connectie met de Na'vi en daarom kent hij geen enkele moeite om hun mooie planeet naar de vaantjes te helpen.

Mijn mening (++/+++)

Het was niet de eerste keer dat ik de film zag en wellicht ook niet de laatste keer want ik mag gerust zeggen dat hij bij mijn favorieten hoort. Pas op, ik ben geen echte kenner en ik wil nog heel veel films zien, maar ik vind deze prent keer op keer iets hebben. Als je een film meerdere keren bekijkt, dan zie je meer details en bekijk je hem ook anders. Daarom is het straf dat hij me blijft boeien! Vroeger waagde ik me niet aan dit soort film (zoals ik al in mijn intro zei), maar ik ben heel blij dat ik niet meer zo koppig ben. Binnen de fantasy zijn er immers ook pareltjes en daar mag Avatar voor mijn part gerust bij horen. Het verhaal is niet al te ingewikkeld (maar heeft toch voldoende om het lijf), het is soms heel erg spannend en als klap op de vuurpijl is er een vleugje romantiek. Wat wenst een vrouw nog meer? :)

Weetjes

* Horner moest Céline Dion overtuigen om de titelsong van 'Titanic' te zingen want de Canadese diva was niet meteen onder de indruk
* In 2017 komt er een vervolg op Avatar uit (en er is zelfs sprake van een derde film...)
* Sam Worthington was zelfs een tijdje in de running voor de rol van James Bond, maar er werd uiteindelijk voor Daniel Craig gekozen


Zo, ik denk dat ik het hier bij hou. Gelukkig kortte ik mijn intro wat in :).


Bronnen:
* De film Avatar
* http://damespraatjes.nl/welke-romantische-films-je-gezien-moet-hebben/
* Wikipedia
* http://consequenceofsound.net/video/music-at-the-movies-the-legacy-of-james-horner/
* http://cineclap.free.fr/?film=avatar-2009&page=affiche-28
* http://thestudioexec.com/sam-worthington-to-be-in-another-film/
* https://www.reddit.com/r/inquisitionsliders/comments/2npqa2/h_f_celeb_zoe_saldana/


Geen opmerkingen:

Een reactie posten