donderdag 14 januari 2016

Acteur uit Harry Potter overleden

Eigenlijk was het de bedoeling om vandaag een recensie over een animatiefilm te posten, maar dit verslagje verschuif ik naar een latere datum. Ik wil immers wat nieuws heet van de naald brengen. Uiteraard doe ik daarvoor een beroep op het internet en specifieker op de krant Het Nieuwsblad (en intussen eigenlijk ook wel op Facebook).

Kleine, persoonlijke anekdote

Af en toe vertel ik op mijn blogje iets over mezelf en vandaag beken ik dat ik echt al een hele tijd fan van Harry Potter ben. Ik leerde de boeken op een eigenaardige manier kennen en daar hangt natuurlijk weer een anekdote aan vast. Heel wat jaren geleden vroeg de zus van een goeie vriendin van mij of ik voor haar in de bieb eens op zoek wilde gaan naar een verhaal van Harry Potter. Ik had nog nooit van de jonge tovenaar gehoord en ik zocht dan ook bij de schrijver Potter. Ik vond maar niet wat ik zocht en ging dan maar naar de balie om wat info te vragen. Toen kreeg ik te horen wie Harry Potter echt was/is en er ging een wereld voor mij open... Nog nooit eerder had ik me verdiept in fantasieverhalen, maar voor ik het wist, was ik verslaafd!


Intussen heb ik de zeven boeken verslonden én zag ik alle films al een aantal keer, maar het kwam er voorlopig nog niet van hier een verslagje op Gietjes Boekies en Movies van neer te schrijven. Ik hoop dat dit in 2016 misschien wel eens lukt. Het lijkt me immers leuk om alle avonturen van Potter nog eens opnieuw te lezen.


Alan Rickman overleden

Die intro's van mij, ik denk dat het straks nog mijn handelsmerk wordt. Ik wilde jullie eigenlijk gewoon meedelen dat er een acteur uit de films van Harry Potter is gestorven, maar kort en bondig lijkt mijn stijl niet te zijn ;). Alan Rickman overleed vandaag (14 januari 2016) op 69-jarige leeftijd ten gevolge van kanker. De Brit werd in Londen op 21 februari 1946 geboren en kreeg de naam Alan Sidney Patrick Rickman.

Bekende rollen op een rij
* Severus Sneep in Harry Potter: Rickman speelde in de films van de allerbekendste tovenaar een jaloerse professor. Sneep hield erg veel van Potter zijn moeder, maar Lily viel voor een andere jongen zijn charmes. Daarom heeft Sneep doorheen het verhaal een haat-liefdeverhouding met Harry. Hij haat de jongen enerzijds omdat hij de zoon is van James Potter en zijn grote liefde Lily, maar hij beschermt hem ook omdat hij niet wil dat er Harry iets overkomt.
Weetje: oorspronkelijk was deze rol niet voor Rickman, maar voor Tim Roth.


* Hans Gruber in Die Hard
Absolem in Alice in Wonderland
* President Ronald Reagan in The Butler
* Rasputin in Rasputin

Prijzen
* Golden Globe voor Rasputin
* Emmy Award voor Rasputin
* BAFTA Award voor Robin Hood: Prince of Thieves

Eigen (zelf geregisseerde) films
* The Winter Guest
* A Little Chaos waarin hij zelf de rol van Koning Louis XIV op zich nam



Bronnen:
* http://famouslogos.net/harry-potter-logo/
* http://www.hitfix.com/blogs/awards-campaign/posts/alan-rickman-clarifies-just-how-much-j-k-rowling-told-him-about-snapes-fate-in-the-harry-potter-series

Geen opmerkingen:

Een reactie posten